Selasa, 12 Januari 2010

PERINCIAN KANDUNGAN KURSUS
Tajuk : Bahasa Melayu II Akedemik
Jumlah Kredit : 5 kredit (75jam)

Sinopsis :
Mata pelajaran Bahasa Melayu II komponen Akademik Kursus Persediaan bagi Semester 2 mengandungi unit yang terdiri daripada kemahiran berbahasa dan kesusasteraan Melayu. Dengan mempelajari mata pelajaran ini, pelajar dapat menguasai kemahiran berbahasa dengan berkesan dan menguasai kandungan dan struktur kesusasteraan Melayu.

HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir pembelajaran pelajar akan dapat:
(i) Membuat komentar terhadap hasil karya sastera,
(ii) Menguasai konsep-konsep bahasa dalam komunikasi, dan
(iii) Mengenal pasti cara yang betul untuk menguasai kemahiran berbahasa.

3.0 KEMAHIRAN BERBAHASA (45jam)
3.1 Kemahiran Lisan (15 jam)
3.1.1 Kemahiran Mendengar
3.1.2 Konsep Mendengar
3.1.3 Proses Mendengar
3.1.4 Kemahiran Mendengar
• Aktif
• Pasif
3.1.5 Peringkat-peringkat Kemahiran Mendengar
• Awal
• Pertengahan
• Maju
3.2 Kemahiran Bertutur
3.2.1 Konsep bertutur
3.2.2 Tujuan bertutur
3.2.3 Aspek-aspek pertuturan
3.2.3.1 Sebutan
3.2.3.2 Tekanan
3.2.3.3 Jeda
3.2.3.4 Intonasi
3.2.3.5 Tatabahasa
3.2.3.6 Kelancaran
3.2.3.7 Kefasihan
3.2.3.8 Laras bahasa
3.2.4 Faktor-faktor yang mempengaruhi pertuturan
3.2.4.1 Umur
3.2.4.2 Kecerdasan
3.2.4.3 Kesihatan
3.2.4.4 Fizikal
3.2.4.5 Alam sekeliling
3.2.4.6 Jantina
3.2.5 Dwibahasa
3.2.6 Peringkat-peringkat kemahiran bertutur
3.2.6.1 Awal
3.2.6.2 Pertengahan
3.2.6.3 Maju
3.2.7 Jenis-jenis aktiviti bertutur
3.2.7.1 Berbual
3.2.7.2 Bercerita
3.2.7.3 Berpuisi
3.2.7.4 Berbincang
3.2.7.5 Berceramah
3.2.7.6 Berpidato
3.3 Kemahiran Membaca (15 jam)
3.3.1 Konsep, tujuan dan proses membaca
3.3.2 Jenis-jenis bacaan
• Bacaan mekanis
• Bacaan mentalis
• Bacaan intensif
• Membaca pantas
• Membaca secaraimbasan
• Membaca secara luncuran
• Bacaan ekstensif
3.3.3 Peringkat kemahiran membaca
3.3.3.1 Kesediaan membaca
3.3.3.2 Prabacaan
3.3.3.3 Membaca secara mekanis
3.3.3.4 Membaca dan memahami
3.3.3.5 Bacaan intensif
3.3.3.6 Bacaan ekstensif
3.3.4 Peringkat pemahaman
3.3.4.1 Lateral
3.3.4.2 Interpretasi
3.3.4.3 Inferensi
3.3.4.4 Menilai
3.4 Kemahiran Menulis (15 jam)
3.4.1 Konsep menulis
3.4.2 Tujuan menulis
3.4.3 Jenis-jenis kemahiran menulis
3.4.3.1 Secara mekanis
3.4.3.2 Secara pelahiran mental
3.4.4 Peringkat-peringkat kemahiran menulis
3.4.4.1 Peringkat pramenulis
3.4.4.2 Peringkat mendirikan asas
3.4.4.3 Peringkat untuk perlahiran
3.4.5 Kesalahan-kesalahan biasa dalam tulisan
3.4.6 Jenis-jenis penulisan
3.4.6.1 Terkawal
3.4.6.2 Separa terkawal
3.4.6.3 Berpandu
3.4.6.4 Separa berpandu
3.4.6.5 Bebas

4.0 KESUSASTERAAN MELAYU (30 j)
4.1 Genre sastera
4.1.1 Novel
4.1.2 Cerpen
4.1.3 Sajak
4.1.4 Pantun
4.1.5 Syair
4.1.6 Gurindam
4.1.7 Seloka
4.1.8 Nazam
4.2 Struktur
4.2.1 Plot
4.2.2 Watak dan perwatakan
4.2.3 Tema dan persoalan
4.2.4 Latar
4.2.5 Gaya bahasa
4.2.6 Nilai dan pengajaran
4.3 Kajian
4.3.1 Novel
4.3.2 Cerpen
4.3.3 Puisi
4.4 Kritik sastera
4.4.1 Formalistik
4.4.2 Struktural
4.4.3 Feminisme
4.4.4 Sosial
4.5 Sumbangan sastera dalam pendidikan di sekolah

Novel : Ceria Kasih
Puisi : Antologi Bunga Gerimis
Antologi Cerpen : Sesudah Perang
- meilob10